Partikelforurening

Forurening med ultrafine partikler fra Movia-busser

Opdatering, marts 2017: Vi har vundet kampen om fremtidens busser på linje 8A. Borgerrepræsentationen besluttede at der ikke skulle ske forringelser i miljøstandarden (se Politiken her) og Movia rettede ind og valgte moderne busser. Linje 5A skiftes per april 2017 til moderne gasbusser, der lever op til den strammeste miljøstandard ved levering.

Her på Miljøpunktet vil vi holde øje med kommende udbud, lave prøvemålinger så vi sikrer, at busserne bliver ved med at leve op til miljøstandarden og søge at udbrede de stramme krav til resten af de tunge køretøjer i byen – dvs. lastbiler og private busser.

Movias busser

Miljøpunkt Indre By og Miljøpunkt Nørrebro har målt og konstateret ekstrem høje udledninger af ultrafine partikler fra Movia-busser på flere buslinjer i København. Partikelforurening fra ultrafine partikler er den største miljøbetingede sygdoms- og dødsårsag, der er i København.

Miljøpunkternes målinger viste bl.a. at bus 5A er en af de helt store udledere af ultrafine partikler. Bus 5A kører i myldretiden hvert andet minut på Nørrebrogade klods op af Københavns travleste cykelstier. Selvom den forurenende bus 5A bliver udskiftet i 2017, udbyder Movia stadig ruter, hvor der ikke er krav om at leve op til de nyeste EU standarder (Euro 6). Lige nu er bus 8A i udbud på Jagtvej for op til 3 år, og her åbner man op for at forringe standarden helt ned til Euro 4-busser uden filter, som forurener 100-1000 gange mere end busser med filter.

Movia har i pressen afvist miljøpunkternes målinger, mens uafhængige miljøeksperter og Københavns Kommune anerkender målingerne. Læs mere om Movia-gate.

Citizen science projekt: Borgere indsamler data om partikelforurening

Miljøpunkt Nørrebro og Miljøstyrelsen har arbejdet sammen om det europæiske projekt iSpex, hvor borgere bl.a. fra Nørrebro via deres smartphones har kunne indsamle værdifuld information om mængden af partikler i luften. Projektet bygger på citizen science – data indsamlet af borgerne.

Alle indsamlede målinger og data om geografiske placering er sendt til forskerne i Holland, der har brugt dem til at danne kort over partikelforureningen. Resultaterne fra målingerne i de forskellige deltagende byer kan findes på iSpex’s hjemmeside.

Nørrebro Lokaludvalg har støttet projektet økonomisk.