Lufthavnsforureningen er enorm
Da vi havde vores kamp mod de forurenende Movia-busser (som vi vandt), opdagede vi også, at forureningen ude omkring Lufthavnen var helt ekstrem.
Det opdagede vi, fordi vi kørte i bus 5A og 5C og målte luftforureningen. Vi havde en aftale med chaufførerne (3F) om, at det måtte vi gerne. Hver gang vi kom til lufthavnen, steg værdierne markant.
Det tog vi indirekte med i vores rapport om luftforurening på Nørrebro ved, at vi havde en graf fra 5A og en diskussion om, hvorvidt arbejdsmiljø-vinklen kunne være en løftestang for renere luft til os alle. Læs mere om det på side 58 her.
I de efterfølgende år blev vi kontaktet af mange amarkanere, som var bekymrede over det, de læste i vores rapport. Og efterfølgende fik vi de bekymrende tal bekræftet i Google og Københavns luftforureningsmålinger.
Amarkanerne fik presset igennem, at Tårnby skulle med på Google-kortet over luftforurening. Det var nemlig oprindeligt ikke meningen, og det ønskede man ikke, da det ville vise forureningen. Desuden havde målerne, som man havde ude i lufthavnen, været i stykker i flere år.
Århus Universitet og Miljøministeriet benægtede fortsat på dette tidspunkt, at der var et problem. Når man ser på Århus Universitets kort ‘Luften på din vej’, så er luften ude ved lufthavnen stadig opgjort som det reneste luft i byen.
Nu er vi så nået dertil, hvor staten ikke rigtigt kan ignorere tingene længere. Det skal nu undersøges nærmere, hvor stor oversygeligheden på Amager er ift. resten af byen. Det har Politiken skrevet en artikel om, som du kan læse her.
Sagen her er et meget godt eksempel på, at vores arbejde nogle gange bruges på nye måder og fører til nye erkendelser. Og det vil forhåbentlig føre til en forbedring af luftkvaliteten for alle københavnere. Det viser også, hvor vigtigt det er, at vi har nogle lokale miljøorganisationer, som bringer nye data frem og ser problemerne fra borgernes side.
Vores forslag til renere luft fra flytrafikken er, at man sænker aromatniveauet i jetfuel til EU’s mindsteniveau. Det er nemlig disse aromater (tjærestoffer, benzen osv.), som fører til flest skadelige partikler og skaber den største negative klimaeffekt (contrails).
Dette forslag støttes også af lufthavnen, Rådet for Grøn Omstilling og Danmarks grønne tænketank CONCITO. Men det er uklart, om regeringen vil være med til det.
På det individuelle plan, så kan man også overveje at flyve mindre.
Comments are closed