Miljøpunkt Nørrebro har gennem årene foretaget målinger på Nørrebro og Bispebjerg, som viser en meget stor forurening fra dieselkøretøjer. De førte til, at Borgerrepræsentationen besluttede, at Movia altid skal vælge den bedste miljøstandard.
Hvert år dør 100 beboere i København N-NV for tidligt af luftforurening og hertil kommer kronisk ikke-dødelige sygdomme som astma m.m. Du kan læse hele rapporten her. På landsplan er det 4.000 dødsfald pr. år. Det kan du læse meget mere om her.
Herunder kan du blive klogere på flere initiativer fra Miljøpunkt Nørrebro gennem årene, relateret til luftforurening. Siden bliver løbende opdateret, når der er nyt om luftforurenings-arbejdet.
Miljøpunkt Nørrebro er medstifter af en ny renluftalliance. Vores krav er, at Danmark skal leve op til Verdenssundhedsorganisationens (WHO’s) grænseværdier for luftforurening.
Læs vores nytårsønske til Statsministeren her. Vi kan afsløre, at det handler om sammenhængen mellem luftforurening og alvorlig coronasygdom, og det munder ud i et ønske om et straksforbud.
Vi har arbejdet på at få opgraderet vores miljøzonelov, så den beskytter befolkningen bedst muligt mod dieselforurening. Vi har bl.a. skrevet et brev til Miljøudvalget i Folketinget, som Politiken har trykt her, hvor vi vurderede den årlige omkostning til 75 mia. kr. i Danmark. Sagen blev taget op i Folketinget, og Miljøstyrelsen justerede derefter omkostningen til 80 mia. kr. Flere partier i Folketinget meldte ud, at de vil have strammet miljøzonereglerne efter vi og andre har fremført, at forureningen er meget større end myndighederne havde erkendt.
Vi har vundet kampen om fremtidens busser på linje 8A. Borgerrepræsentationen besluttede, at der ikke skulle ske forringelser i miljøstandarden (se Politiken her) og Movia rettede ind og valgte moderne busser. Linje 5A skiftes per april 2017 til moderne gasbusser, der lever op til den strammeste miljøstandard ved levering.
Her på Miljøpunktet vil vi holde øje med kommende udbud og lave prøvemålinger, så vi sikrer, at busserne bliver ved med at leve op til miljøstandarden. Og så vil vi søge at udbrede de stramme krav til resten af de tunge køretøjer i byen – dvs. lastbiler og private busser.
Miljøpunkt Indre By og Miljøpunkt Nørrebro har målt og konstateret ekstrem høje udledninger af ultrafine partikler fra Movia-busser på flere buslinjer i København. Partikelforurening fra ultrafine partikler er den største miljøbetingede sygdoms- og dødsårsag, der er i København.
Miljøpunkternes målinger viste bl.a., at bus 5A er en af de helt store udledere af ultrafine partikler. Bus 5A kører i myldretiden hvert andet minut på Nørrebrogade klods op af Københavns travleste cykelstier. Selvom den forurenende bus 5A bliver udskiftet i 2017, udbyder Movia stadig ruter, hvor der ikke er krav om at leve op til de nyeste EU-standarder (Euro 6). Lige nu er bus 8A i udbud på Jagtvej for op til 3 år, og her åbner man op for at forringe standarden helt ned til Euro 4-busser uden filter, som forurener 100-1000 gange mere end busser med filter.
Movia har i pressen afvist miljøpunkternes målinger, mens uafhængige miljøeksperter og Københavns Kommune anerkender målingerne.
Dette projekt er støttet af Nørrebro Lokaludvalg og Bispebjerg Lokaludvalg.